reklama

Česi, Václav Havel a ja

V nedeľu z rozhlasu zaznela správa o smrti Václava Havla. Pravdu povediac som jej nevenovala príliš veľkú pozornosť, mala som pred skúškou a moja pozornosť bola teda sústredená iným smerom. Dnes však mám už prázdniny a dostali sa mi do rúk noviny, kde sa pánovi Havlovi, jeho životu a samozrejme najmä novembrovým udalostiam venuje pomerne veľký priestor, a tak som začala rozmýšľať, aký je môj postoj k tomuto velebenému i zatracovanému človeku, novembrovým udalostiam i Čechom ako takým.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Čo sa týka vzťahu Česi- Slováci, Slováci- Česi, bolo toho povedaného naozaj veľmi veľa. Jedni hovoria tak, druhí onak. Nechcem tu rozoberať historické fakty, jednak si na to netrúfam, nie som odborník a po druhé- hoci sú dejiny nemenné, pohľad na ne sa dá veľmi rýchlo meniť podľa toho, čo ním chceme dosiahnuť. Však si len porovnajme, čo sa učili naši rodičia na hodinách dejepisu a čo my o rovnakých historických udalostiach, kto mi zaručí, že moje deti sa nebudú učiť tú istú históriu inak ako ja?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z môjho pohľadu sú vzťahy medzi Čechmi a Slovákmi rovnaké ako vo všetkých rodinách a môžeme to brať aj doslovne. Nepoznám asi nikoho, kto by nemal nejakých príbuzných alebo priateľov v Českej republike. Obrazne tým myslím, že Česi sú ako naši starší bratia. Predsa len nemôžeme poprieť, že keď sa tvorila prvá Československá republika, boli v mnohom veľký krok vpred, pomohli nám postaviť sa na vlastné nohy, ale stále v nás videli malých súrodencov, o ktorých sa treba starať a mať ich pod dohľadom, lenže my sme sa už chceli starať sami o seba. A tak prišiel rok 1993, mnohým to bolo ľúto, mnohí s tým nesúhlasili a iní sa zas tešili. Hoci som už bola na svete, nepamätám sa aké to bolo, riešila som úplne iné problémy- aké dám meno mojej novej bábike, ako sa kreslí Slniečko a pod. Ale neskôr si pamätám pocit, že Česko je bližšie ako Rakúsko alebo Maďarsko, hoci je to geograficky jedno. Bol to pocit, možno vďaka tomu, že do Čiech sa cestovalo na občianske, možno preto, že som češtine vždy rozumela, možno za to mohli príbuzní, ktorí tam žijú, sama neviem. Na čo som však naozaj hrdá a považujem to za najsilnejší argument je fakt, že sme sa dokázali rozísť v mieri. No a dnes, keď sú tieto udalosti dostatočne ďaleko za nami, ale nie príliš, môžeme sa ako správna rodina stretávať pri spoločnom stole, napr. na úrovni televíznej zábavy, veď koľko talentov sme už spoločne našli...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo rozdelenie republiky prinieslo, prináša a prinesie, na to nám odpovedá a odpovie tok dejín. Avšak musíme sa naučiť žiť v terajšom usporiadaní, lebo s hlavou stále otočenou dozadu sa vpred kráčať nedá.

A čo Václav Havel a ja? Bol to typ človeka, aký mi na našej dnešnej politickej scéne chýba. Ako som už spomenula, ako nášho prezidenta si ho nepamätám. A už vôbec nedokážem posúdiť udalosti spred roku 1989, kedy sa zasadzoval o zmeny politického systému vo vtedajšom Československu. Keď si teda odmyslím to, čo som sa učila na dejepise, na utvorenie názoru mi zostáva chabá, ale neovplyvnená základňa. Vnímala som ho ako vyrovnaného, hĺbavého človeka, ktorý vzbudzoval prirodzený rešpekt. Pamätám si ako rozprával o Nicholasovi Wintonovi a jeho prejav bol civilný, nenútený a mal myšlienku. Tiež sa mi vybavujú správy, keď svetové osobnosti pri návšteve Českej republiky sa s pánom Havlom chceli stretnúť aj keď už nebol prezidentom. Vychádza mi z toho, že či už bol prezidentom alebo nie, či chcel alebo nie, vždy prezentoval svoju krajinu vo svete a veľmi dobre. Však si stačí prečítať vyjadrenia celosvetovo vážených ľudí, s akou úctou sa o ňom vyjadrujú. Škoda, že v radoch našich politikov sa nenašiel človek, ktorý by dokázal kráčať v jeho šľapajách. Nechceli by ste mať prezidenta, ktorého si v zahraničí cenia a keď otvorí ústa, tak hovorí o niečom a jeho výroky mu veríte, lebo je jasné, že tie myšlienky sú jeho? Ja teda áno.

Katarína Berkešová

Katarína Berkešová

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  0x

jednoducho baran :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu